dinsdag 1 februari 2011

Film: Fish Tank

"Keeley, ik ben het. Wat gebeurd er? Ik sprak 3 berichten in. Ik heb me geëxcuseerd, toch? Je weet hoe ik ben. Ik was woedend. Bel me, bitch."
De vijftienjarige Mia zorgt vaak voor problemen. Als ze haar vriendin opzoekt krijgt ze het aan de stok met andere meisjes. Zonder aarzelen deelt ze een kopstoot uit. Bij thuiskomst raakt ze nog eens in de problemen met haar hele jonge ma waar ze eerder van leert vloeken en uitvloegen dan ze er liefde van leert kennen. Op hun kleine appartement stoot ze op een morgen tegen een sexy vriend van haar moeder. Hij is lief, probeert zich in te leven, maakt grapjes.. Helemaal anders dan ze gewend is van de mannen die naar de seksfeestjes komen van haar ma. Connor zorgt al snel voor verandering in Mia's leven, hij is de enige die geloofd in haar danstalenten. Ze heeft hem graag, maar voelt zich te stoer om het te laten merken.
Joanne vindt haar dochter een grote lastpost en wil haar naar een verbeteringsschool sturen. Niet zo zeer om te veranderen, maar eerder om ervan verlost te zijn. Als Mia dit hoort loopt ze weg van huis en zoekt ze Connor op. Ze vertelt over haar grootse plannen om mee te doen aan de contest van een lokale club. Dankzij hem kan ze een filmpje met haar danskunsten opsturen. Bij thuiskomst krijgt ze te horen dat ze zoiezo naar die school wordt gestuurd. Ferm tegen haar zin natuurlijk.
Paar dagen later krijgt Mia telefoon, ze mag volgende week auditie gaan doen. Als ze Connor vertelt dat ze auditie mag gaan doen, vraagt hij haar om te tonen wat ze van plan is. Na de dansvoorstelling probeert hij haar te verleiden. Terwijl haar ma uitgeteld in bed ligt, neemt hij haar in de zetel. Te laat komt hij tot het besef dat het verkeerd is, de drank is zijn uitvlucht. Want eigenlijk heeft hij een even groot drankprobleem als Joanne. Met het enige en grote verschil dat hij niet agressief wordt als er geen drank in de buurt is.
Bij het ochtendgloren is Connor verdwenen, Mia probeert hem nog op te bellen maar kan hem niet bereiken. Ze beslist dan maar om te voet naar zijn huis te gaan, iets waar Connor niet mee opgezet is. Hij voert Mia naar het station en geeft ze geld zodat ze terug thuis kan geraken. In plaats van op de trein te stappen keert ze terug naar het huis waar ondertussen niemand thuis is. Via een open raam aan de achterkant klimt ze binnen. Ze doorzoekt de frigo, de voorraadkasten, de living, de badkamer... Ze doorzoekt echt alles en komt al snel te weten dat Connor geen vrijgezel is, hij woont samen met zijn vrouw en dochtertje. Door omstandigheden kan Mia Keira meelokken naar een afgelegen plek waar ze het kind in de rivier gooit. Ze krijgt er al snel spijt van en red Keira van de verdrinkingsdood om ze tenslotte veilig thuis te brengen.
Terug thuis is het tijd voor haar auditie, een auditie voor erotische dansers zo blijkt. Nog voor ze begint te dansen loopt Mia weg. Ze voelt zich niet thuis tussen al die tuttebellen. Aangekomen bij haar enige vriend stelt hij voor om samen naar Wales te rijden. De start van een nieuw leven.
Normaal ben ik niet zo voor Engelse film, ik vind ze meestal iets te grof. Maar deze viel wel in de smaak. Een rustige film over het turbulente leven van een tiener die nooit liefde heeft gekend. Het doet me wel eens nadenken, dat ik een goede jeugd heb gehad. Met liefde, zonder drankproblemen, ... Iets wat niet iedereen kan zeggen.

grtz Nineke

foto: collider.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten