zaterdag 29 januari 2011

Beauty: verzorging voor elk huidtype

Je moet je huid goed verzorgen. Je moet goed smeren. Je huid moet goed hydrateren. Je moet, je moet, je moet. We weten allemaal wel wat we moeten doen, we hoorden het genoeg van onze moeders. Maar hoe moet dat nu, je huid verzorgen? Er zijn zoveel producten op de markt, maar welke moet ik dan juist gebruiken? Hoe kan ik het best mijn huid hydrateren, door zoveel mogelijk te douchen? Want hydrateren, dat is toch bevochtigen hé? Om op al deze vragen een goed antwoord te vinden, moeten we eerst weten welke huid we hebben. Want iedere huid heeft een andere verzorging nodig. En het is niet omdat je nu een normale huid hebt, dat je aan je vijftigste geen vettige huid kan hebben.
Dus hier volgen, speciaal voor jullie, de verschillende soorten huidtypes en hun verzorging:

De droge huid
- produceert weinig talg, waardoor ze snel trekkerig en droog aanvoelt
- als je uit de douche komt, lijkt je huid te smeken om vocht
- een droge huid krijgt sneller rimpels
- gebruik bij voorkeur een vette reinigingsmelk en een alcoholvrije lotion
- gebruik een dag- en nachtcrème met een relatief hoog gehalte aan vetten
- scrub je huid één keer per week met een milde scrub
- leg één keer per week een voedend masker

De vette huid
- heeft te actieve talgklieren waardoor de huid glimt en vettig lijkt
- heeft grote en zichtbare poriën
- je hebt snel last van puistjes en mee-eters
- een vette huid krijgt minder snel rimpels
- gebruik een grondig reinigende melk en een lotion die eventueel wat alcohol bevat
- gebruik een niet-vette dag- en nachtcrème die de talgproductie vermindert
- scrub je huid wekelijks of zelfs tweemaal per week
- gebruik één keer per week een reinigend masker

De normale huid
- ziet er soepel en fris uit
- heeft een heldere teint en matte glans
- heeft relatief kleine poriën en weinig puistjes
- gebruik een reinigingsmelk en een lotion zonder alcohol
- gebruik een dag- en nachtcrème met een goed hydraterend en beschermend effect
- scrub je huid eenmaal per week
- gebruik een vochtinbrengend masker

De gemengde huid
- combineerd droge en vette plekken; vet is de T-zone*, de rest is droog
- gebruik een gewone reinigingsmelk en lotion
- gebruik een dag- en nachtcrème die de sebumproductie normaliseert
- scrub je huid eenmaal per week
- gebruik een hydraterend masker en af en toe een reinigend masker op de T-zone.

Vind ik een hele handige lijst, zo vind je in één oogopslag hoe je je huid het best aanpakt. Vroeger vergat ik heel gemakkelijk te smeren. Ook al vertelde iedereen me hoe het moest, ik vond het de moeite niet om er tijd voor uit te trekken. Tot ik steeds meer en meer make-up begon te gebruiken, waardoor mijn huid steeds meer en meer begon uit te drogen. Ook de puistjes kwamen terug! Het uitdrogen van de huis gaf me nog niet echt de klik, maar wel die vervelende bobbels op mijn gezicht. Dus dan begonnen we maar met smeren hé, en ja die lelijke dingen verdwenen en kwamen minder rap terug. Ik geef jullie maar één tip: Smeren moet je doen, smereeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen :-D


Grtz Nineke


*T-zone: voorhoofd, neus en kin


foto: reddie-teddy.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten